Изучаем Всенощное бдение

Автор Священник Александр Усатов, апреля 18, 2011, 18:37:13

« назад - далее »

Священник Александр Усатов

Предлагаю подробно рассмотреть состав богослужения, совершаемого накануне воскресного дня.
Называется оно Всенощным бдением.

Делится на три основные части:
1. Вечерня
2. Утреня
3. Первый час

Священник Александр Усатов


Священник Александр Усатов

#2
Вечернее богослужение накануне воскресного дня начинается молчаливым каждением престола. Его совершают священник с диаконом.
При этом каждение напоминает нам о сотворении мира, когда Дух Божий снисходил на первоматерию.
Зажженная свеча в руках диакона изображает слово Господа: "Да будет свет!".

Диакон со свечою после каждения выходит из алтаря царскими вратами на амвон и, обращаясь к присутствующим в храме, возглашает: "Востаните". Затем, повернувшись лицом к востоку, произносит: "Господи, благослови" и возвращается царскими вратами в алтарь. Священник, воздавая от себя и молящихся Славу Пресвятой Троице, совершает кадильницей знамение Креста перед святым престолом и возглашает: "Слава Святей, и Единосущной, и Животворящей, и Нераздельней Троице всегда, ныне и присно и во веки веков".

Этот торжественным возглас объединяет вечерню и утреню в единое богослужение - всенощное бдение (в древности оно продолжалось всю ночь и завершалось с приходом первых лучей солнца).
Хор поет: Аминь.
"Аминь" означает наше согласие с произносимым благословением, дословно с древнееврейского это слово означает "истинно так".

Диакон становится позади святого престола лицом к священнику и поет вместе с ним: "Приидите, поклонимся Цареви нашему Богу. Приидите, поклонимся и припадем Христу, Цареви нашему Богу. Приидите, поклонимся и припадем Самому Христу, Цареви и. Богу нашему. Приидите, поклонимся и припадем Ему". В Пасхальную седмицу вплоть до отдания Пасхи вместо "Приидите, поклонимся..." поется "Христос воскресе" (трижды).

Отвечая на призыв священника, хор от лица молящихся поет 103-й, Предначинательный, псалом (избранные стихи):
Благослови, душе моя, Господа! Благословен ecu Господи. Благослови, душе моя, Господа, Господи Боже мой, возвеличился еси зело. Благословен еси Господи! Во исповедание и в велелепоту облеклся еси. Благословен еси Господи! - Творяй ангелы Своя духи и слуги Своя пламень огненный. Дивна дела Твоя, Господи! На горах станут воды. Посреде гор пройдут воды. Дивна дела Твоя, Господи. Вся премудростию сотворил еси. Слава Ти, Господи, сотворившему вся.
Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь. Аллилуиа, Аллилуиа, Аллилуиа, слава Тебе, Боже (трижды).


В псалме торжественно прославляется Творец и Промыслитель мира Господь Бог наш, Его Всемогущество и Любовь.
Пение псалма и священнодействия переносят христианина во времена сотворения мира, соделывают его свидетелем блаженства прародителей в раю. Открытые царские врата знаменуют, что человеку было предназначено пребывание в раю.
Свет свечи и каждение фимиама символизируют, что первых людей в раю постоянно озарял свет Боговедения, живила благодать Святого Духа.
После каждения царские врата закрываются в знак того, что двери рая закрылись для согрешивших прародителей. Радостное и торжественное богослужение перерастает в покаянное моление о прощении грехов.

После каждения, изображая кающегося Адама у врат рая, священник с непокровенной головой тайно читает семь вечерних молитв, называемых светильничными. Они содержат славословие Господа Бога, сотворившего вещественный свет, и прошения о даровании верующим духовного света и благ временных и вечных, благопотребных для спасения. Совершив поклоны на горнее место и предстоятелю, диакон выходит из алтаря северной дверью на солею для произнесения великой ектении. Каждое прошение диакон сопровождает поясным поклоном. Он совершает поклоны и по возвращении в алтарь.

Священник Александр Усатов

Великая ектенья также называется мирной, ведь начинается она словами "Миром Господу помолимся", т.е. будем молиться Богу в мирном состоянии сердца.
Вся эта ектенья (т.е. набор прошений) выражает собой зов к Богу о помощи.
Обратим внимание, что ектенья это не собственно молитва, а призыв диакона к молящимся присоединиться к молитве Церкви: "Господу помолимся!"

Священник Александр Усатов

#4
Далее хор поет стихи из псалтири "Блажен муж", что символизирует дарование людям ветхозаветного законодательства:
Блажен муж, иже не иде на совет нечестивых.
Аллилуиа (трижды после каждого стиха).
Яко весть Господь путь праведных, и путь нечестивых погибнет.
Работайте Господеви со страхом, и радуйтеся Ему с трепетом.
Блажени вси надеющийся Нань.
Воскресни Господи, спаси мя, Боже мой.
Господне есть спасение, и на людех Твоих благословение Твое.
Слава, и ныне. Аллилуиа, Аллилуиа, Аллилуиа. Слава Тебе, Боже (трижды).


По окончании пения диакон снова произносит краткую ектенью:
Паки и паки миром Господу помолимся.
(что означает: Встанем и снова Господу в мирном сердце помолимся).
Дело в том, что "Блажен муж" на всенощном бдении поется вместо чтения вечерней кафизмы, то есть ряда псалмов, когда положено сидеть (кафизо - сижу). Возгласы диакона в древности напоминали прихожанам вставать на молитву.

Священник Александр Усатов

#5
Тоска человека о Боге выражается пением "Господи, воззвах"
Господи, воззвах к Тебе, услыши мя. Услыши мя, Господи. Господи, воззвах к Тебе, услыши мя: вонми гласу моления моего, внегда воззвати ми к Тебе. Услыши мя, Господи. Да исправится молитва моя, яко кадило пред Тобою, воздеяние руку моею, жертва вечерняя. Услыши мя. Господи.

И поются стихи псалмов:
1. Положи, Господи, хранение устом моим и дверь ограждения о устнех моих.
2. Не уклони сердце мое в словеса лукавствия, непщевати вины о гресех.
3. С человеки делающими беззаконие, и не сочтуся со избранными их.
4. Накажет мя праведник милостию и обличит мя: елей же грешнаго да не намастит главы моея.
5. Яко еще и молитва моя во благоволениих их, пожерты быша при камени судии их.
6. Услышатся глаголи мои, яко возмогоша: яко толща земли проседеся на земли, расточишася кости их при аде.
7. Яко к Тебе, Господи, Господи, очи мои, на Тя уповах, не отыми душу мою.
8. Сохрани мя от сети, юже составиша ми, и от соблазн делающих беззаконие.
9. Падут во мрежу свою грешницы: един есмь аз, дондеже прейду.

К этим стихам присоединяются тексты, относящиеся к празднику (например, Рождеству Христову) или святому (например, св.Георгию Победоносцу), поминаемому в этот день. Это так называемые изменяемые части богослужения.

Накануне воскресного дня здесь присоединяются т.н. Воскресные стихиры на "Господи, воззвах" (в зависимости от текущего гласа, т.е. одной из восьми попевок)

Глас 1
Вечерния наша молитвы приими, Святый Господи, и подаждь нам оставление грехов, яко Един еси явлей в мире воскресение.
Обыдите, людие, Сион, и объимите его и дадите славу в нем. Воскресшему из мертвых, яко Той есть Бог наш, избавлей нас от беззаконий наших.

Глас 2
Прежде век от Отца рождшемуся Божию Слову, воплощшемуся от Девы Марии, приидите, поклонимся: Крест бо претерпев, погребению предадеся, яко Сам восхоте, и воскрес из мертвых, спасе мя, заблуждающаго человека.
Христос Спас наш, еже на ны рукописание пригвоздив на Кресте заглади, и смертную державу упраздни; покланяемся Его тридневному Воскресению.

Глас 3
Твоим Крестом, Христе Спасе, смерти держава разрушися, и диаволя прелесть упразднися; род же человеческий, верою спасаемый, песнь Тебе всегда приносит.
Славлю Отца и Сына силу и Святаго Духа пою власть, нераздельное, несозданное Божество, Троицу Единосущную, царствующую в век века.

Глас 4
Животворящему Твоему Кресту непрестанно кланяющеся, Христе Боже, тридневное Воскресение Твое славим: тем бо обновил еси истлевшее человеческое естество, Всесильне, и Иже на Небеса восход обновил еси нам, яко Един Благ и Человеколюбец.
Врата адова сокрушил еси Господи, и Твоею смертию смертное царство разрушил еси: род же человеческий от нетления свободил еси, живот и нетление миру даровав, и велию милость.

Глас 5
Честным Твоим Крестом, Христе, диавола посрамил еси и Воскресением Твоим жало греховное притупил еси, и спасл еси ны от врат смертных: славим Тя, Единородне.
Велие чудо, невидимых Содетель, за человеколюбие плотию пострадав, воскресе Безсмертный. Приидите, отечествия язык, Тому поклонимся: благоутробием бо Его от прелести избавльшеся, в Триех Ипостасех Единаго Бога пета навыкбхом.
   
Глас 6
Победу имея, Христе, юже на ада, на крест восшел еси, да во тьме смерти седящыя воскресиши с Собою; Иже в мертвых свободь, источаяй живот от Своего света, всесильне Спасе, помилуй нас.
Тебе, Господи, сущаго по всей твари, грешнии, камо бежим; на небеси Сам живеши, во аде попрал еси смерть, во глубины морския, тамо рука Твоя, Владыко, к Тебе прибегаем, Тебе припадающе молимся: Воскресый из мертвых, помилуй нас.

Глас 7
Приидите, возрадуемся Господеви, сокрушившему смерти державу и просветившему человеческий род, со Безплотными зовуще: Содетелю и Спасе наш, слава Тебе.
Апостоли, видевше Воскресение Содетеля, чудяхуся, поюще хвалу Ангельскую: сия слава есть церковная, сие богатство царствия: пострадавый нас ради, Господи, слава Тебе.

Глас 8
Вечернюю песнь и словесную службу Тебе, Христе, приносим: яко благоволил еси помиловати нас воскресением.
Тебе славим, Господи, волею нас ради крест претерпевшаго, и Тебе покланяемся, Всесильне Спасе: не отвержи нас от лица Твоего, но услыши и спаси ны Воскресением Твоим, Человеколюбие.

Священник Александр Усатов

После пения "Слава и ныне"  следует так называемый догматик, т.е. песнопение, выражающее основной догмат Церкви о Боговоплощении, о том, что Бог стал Человеком, восприняв Плоть от Девы Марии.

Вот догматики на восемь гласов:

Глас 1
Всемирную славу, от человек прозябшую и Владыку рождшую, небесную дверь, воспоим Марию Деву, безплотных песнь и верных удобрение. Сия бо явися небо и храм Божества; Сия, преграждение вражды разрушивши, мир введе и Царствие отверзе: Сию убо имуще веры утверждение, Поборника имамы из Нея рождшагося Господа. Дерзайте убо, дерзайте, людие Божий; ибо Той победит враги, яко Всесилен.

Глас2
Прейде сень законная, благодати пришедши: якоже бо купина не сгораше опаляема, тако Дева родила еси и Дева пребыла еси; вместо столпа огненнаго праведное возсия Солнце; вместо Моисеа Христос, спасение душ наших.

Глас 3
Како не дивимся Богомужному рождеству Твоему, Пречестная? Искушения бо мужескаго не приемши, Всенепорочная, родила еси без отца Сына плотию, прежде век от Отца рожденнаго без матере, никакоже претерпевшаго изменения, или смешения, или разделения, но обою существу свойство цело сохраншаго. Тем же, Мати Дево Владычице, Того моли спастися душам православно Богородицу исповедающих Тя.

Глас 4
Иже Тебе ради Богоотец пророк Давид песненно о Тебе провозгласи величия Тебе Сотворшему: предста Царица одесную Тебе, Тя бо Матерь ходатаицу живота показа, без отца из Тебе вочеловечитися благоволивый Бог, да Свой паки обновит образ, истлевший страстьми, и заблуждшее горохищное обрет овча, на рамо восприим, ко Отцу принесет, и Своему хотению, с небесными совокупит силами, и спасет, Богородице, мир, Христос, имеяй велию и богатую милость.

Глас 5
В Чермнем мори неискусобрачныя Невесты образ написася иногда. Тамо Моисей - разделитель воды: зде же Гавриил - служитель чудесе. Тогда глубину шествова немокренно Израиль; ныне же Христа роди безсеменно Дева. Море по прошествии Израилеве пребысть непроходно; Непорочная по рождестве Еммануилеве пребысть нетленна. Сый и прежде сый, явлейся яко человек, Боже, помилуй нас.

Глас 6
Кто Тебе не ублажит, Пресвятая Дево? Кто ли не воспоет Твоего пречистаго Рождества? Безлетно бо от Отца возсиявый Сын Единородный, Тойже от Тебе Чистыя пройде, неизреченно воплощься, естеством Бог сый и естеством быв Человек нас ради, не во двою лицу разделяемый, но во двою естеству неслитно познаваемый. Того моли, Чистая, Всеблаженная, помиловатися душам нашим.

Глас 7
Мати убо позналася еси паче естества, Богородице, пребыла же еси Дева паче слова и разума, и чудесе рождества Твоего сказати язык не может, преславну бо сущу зачатию, Чистая, непостижен есть образ рождения; идеже бо хощет Бог, побеждается естества чин. Темже Тя вси Матерь Божию ведуще, молим Ти ся прилежно, моли спастися душам нашим.

Глас 8
Царь Небесный за человеколюбие на земли явися, с человеки поживе: от Девы бо чистыя плоть приемый и из Нея прошедый с восприятием; един есть Сын, сугуб естеством, но не Ипостасию. Темже совершенна Того Бога и совершенна Человека воистинну проповедающе, исповедуем Христа Бога нашего: Егоже моли, Мати безневестная, помиловатися душам нашим.

Священник Александр Усатов

Но как же узнать, на какой глас будут петь в храме в конкретный день?

Открываем церковный календарь.
Например, нас интересует Воскресенье 8 мая (его празднование начинается накануне, в субботу вечером на всенощном бдении).

В указаниях сказано: Неделя 3-я по Пасхе, святых жен-мироносиц. Глас 2-й.